1- برآورده شدن خواسته ها:
حضرت عبدالعظیم حسنی از امام حسن عسکری(ع) روایت می کند که فرمودند: "خداوند متعال با حضرت موسی تکلم کرد، حضرت موسی فرمود:خدای من. کسی که نمازها را در وقتش به جای آورد چه پاداشی دارد؟ خداوند فرمود:حاجت و درخواستش را به او عطا می کنم و بهشتم را برایش مباح می گردانم."1 حضرت حجةالاسلام والمسلمین هاشمی نژاد فرمودند: پیرمردی مسن، ماه مبارک رمضان به مسجد لاله زار می آمد. خیلی آدم موفقی بود، همیشه قبل از اذان داخل مسجد بود. به او گفتم: حاج آقا. شما خیلی موفقید، من هر روز که به مسجد می آیم می بینم شما زودتر از ما آمده اید جا بگیرید، او گفت: نه آقا، من هرچه دارم از نماز اول وقت دارم و بعد گفت: من در نوجوانی به مشهد رفتم.
مرحوم حاج شیخ حسن علی نخودکی را پیدا کردم و گفتم: من سه حاجت مهم دارم، دلم می خواهد هر سه تا را خدا در جوانی به من بدهد، یک چیزی یادم بدهید؟ ایشان فرمودند: چی می خواهی؟ گفتم: یکی دلم می خواهد در جوانی به حج مشرف شوم، چون حج در جوانی لذت دیگری دارد. فرمودند: نماز اول وقت به جماعت بخوان. گفتم: دومین حاجتم این است که دلم می خواهد یک همسر خوب خدا به من عنایت کند. فرمودند: نماز اول وقت به جماعت بخوان. و حاجت سومم این است که خدا یک کسب آبرومندی به من عنایت فرماید.
فرمودند:نماز اول وقت به جماعت بخوان. این عملی را که ایشان فرمودند من شروع کردم و در فاصله سه سال هم به حج مشرف شدم، هم زن مؤمنه و صالحه خدا به من داد و هم کسب با آبرو به من عنایت کرد. 2
ادامه مطلب ...سؤال: چه کار کنیم که قبل از نماز صبح و یا صبح زود بیدار شویم و خواب نمانیم؟
جواب: برای سحرخیزی راههای مختلفی ذکر شده است که به بعضی از آنها اشاره می شود:
× وضو گرفتن در موقع خواب اگرچه بهتر است انسان همیشه با وضو باشد همانطوری که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:«کسی که در حال وضو بمیرد پاداش شهید را دارد.»
«وسایل: ج 1, ص 269 و به روایات بحث وضوء مراجعه شود.»
× در شب سعی کند با شکم پر نخوابد و لازمه این کار این است که کمتر بخورد و به محض خوردن نخوابد زیرا شکم پر مورد بغض و نفرت حق تعالی است. و انسان را از او دور و به شیطان نزدیک می کند. چنانکه امام باقر علیه السلام فرمود:
«ما من شیی ء ابغض الی الله عزوجل من بطن مملوء»
۱. نماز، بالاترین وقت ملاقات و استحضار و حضور در محضر خدا است... نماز برای خضوع و خشوع جعل شده است با همه مراتب خضوع و خشوع. [در محضر بهجت:1/222]
2. نماز، جامی است از اَلَذّ لذایذ [لذّت بخش ترین لذتها] که چنین خمری خوشگوار در عالمِ وجود نیست! [در محضر بهجت:1/222]
3. نماز، اعظم مظاهر عبودیّت است که در آن، توجه به حقّ می شود. [در محضر بهجت:2/377]
ادامه مطلب ..." یا بنی اقم الصلوه وامر بالمعروف وانه عن المنکر"(لقمان/ 17)
پسر من نمازرا بپادار وامر به معروف ونهی ازمنکرکن.
نکته جالبی که در آیه آخر وجود دارد اینست که معمولادرکنارنمازسفارش به زکات می شودولی چون در این آیه مخاطب فرزند لقمان (ع) است و نوجوانان معمولااندوخته مالی چندانی ندارند؛ دراین آیه درکنارسفارش به امر به معروف ونهی ازمنکرسفارش شده است.
از آیات قرآن کریم استفاده می شود همانطوری که مسلمانان مکلف به انجام واجبات و ترک محرمات هستند همچنین یهودیان و مسیحیان و تمام کسانیکه ادعای دین و مذهبی دارند موظف به انجام احکامی مثل نماز و روزه و دادن زکات می باشند. زیرا هدف هر پیامبری نشر معارف الهی و توجه مردم به توحید و معاد و تزکیه و تربیت آنها و اداره جامعه بر اساس قانون یکتاپرستی بوده است. و این اهداف تحققش امکان ندارد مگر آنکه آن پیامبر قانون حضرت حق که انجام واجبات و ترک محرمات است در جامعه پیاده نماید که نماز خواندن و روزه گرفتن و دادن زکات و سرو سامان دادن به اقتصاد جامعه بخشی از آن دستورات خداوند است.
اگرچه این احکام و قوانین که از جانب حضرت حق توسط انبیاء به مردم ابلاغ شده از نظر کم و کیف یکسان نبوده و بنا بر شرایط زمان و مکان و پیشرفت بشر و بر حسب خوی و خلق او تغییر می یافت, و هرچه بشر رشد و تکامل بیشتری توسط انبیاء پیدا می کرد به همان میزان قوانین الهی جامع تر از قبل توسط پیامبر بعدی آورده می شد که جامع ترین قانون الهی بوسیله خاتم الانبیاء حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم برای سعادت تمام مردم جهان آورده شد. برای اثبات این موضوع غیر از دلیل عقلی که ذکر شد دهها آیه و حدیث وجود دارد به بعضی از آیات توجه فرمایید:
آیه اول:
«وجعلناهم ائمة یهدون بامرنا و اوحینا الیهم فعل الخیرات و اقام الصلوة و ایتاء الزکوة و کانوا لنا عابدین.»
ما انبیاء را امام و رهبر مردم قرار دادیم و به فرمان ما هدایت می کردند, به انها انجام کار خیر را و برپاداشتن نماز و ادای زکات و همگی فقط ما را عبادت می کردند.
«انبیاء: آیه 73. و از اِه 13 , سوره شوری و آیات 83, 84, 177, 183 بقره و آیات 12, 45, 66, مائده و... استفاده می شود انبیاء : نه تنها در اصول بلکه در بسیاری از فروع مشترک بودند.»
ادامه مطلب ...1- روح و اساس و هدف و پایه و
مقدمه و نتیجه و بالاخره فلسفه نماز همان یاد خدا است، همان ذکر الله است
البته ذکری که مقدمه فکر و فکری که انگیزه عمل بوده باشد، چنانکه در حدیثی
از امام صادق (ع) آمده است که در تفسیر جمله «ولذکر الله اکبر» فرمود: «ذکر
الله عند ما احل و حرم»یاد خدا کردن به هنگام انجام حلال و حرام ( یعنی به
یاد خدا بیفتد به سراغ حلال برود و از حرام چشم بپوشد(
2- نماز وسیله
شست وشوی از گناهان و مغفرت و آمرزش الهی است چرا که خواه ناخواه نماز
انسان را دعوت به توبه و اصلاح گذشته می کند، لذا در حدیثی می خوانیم:
پیامبر (ص) از یاران خود سوال کرد: اگر بر در خانه یکی از شما نهری از آب
صاف و پاکیزه باشد و در هر روز پنج بار خود را در آن شست وشو دهد، آیا چیزی
از آلودگی و کثافت در بدن او می ماند؟ در پاسخ عرض کردند: نه، فرمود: نماز
درست همانند این آب جاری است، هر زمان که انسان نمازی می خواند گناهانی که
در میان دو نماز انجام شده است از میان می رود و به این ترتیب جراحاتی که
بر روح و جان انسان از گناه می نشیند، با مرهم نماز التیام می یابد و
زنگارهایی که بر قلب می نشیند زدوده می شود.
3- نماز سدی در برابر
گناهان آینده است، چرا که روح ایمان را در انسان تقویت می کند و نهال تقوا
را در دل پرورش می دهد و می دانیم ایمان و تقوا نیرومندترین سد در برابر
گناه است و این همان چیزی است که در آیه فوق به عنوان نهی از فحشا و منکر
بیان شده است و همان است که در احادیث متعددی می خوانیم: افراد گناهکاری
بودند که شرح حال آنها را برای پیشوایان اسلام بیان کردند، فرمودند: غم
مخورید، نماز آنها را اصلاح می کند و کرد.
گرچه نماز چیزی نیست که فلسفه اش بر
کسی مخفی باشد، ولی دقت در متون آیات و روایات اسلامی ما را به نکات
بیشتری در این زمینه رهنمون می گردد:
1. روح و اساس و هدف و پایه و
مقدمه و نتیجه و بالاخره فلسفه نماز همان یاد خدا است, همان « ذکر الله »
است که در آیهی فوق به عنوان برترین بیان شده است.
البته ذکری که مقدمه
ی فکر, و فکری که انگیزه عمل بوده باشد, چنانکه در حدیثی از امام صادق ـ
علیه السّلام ـ آمده است که در تفسیر جمله ی و لذکر الله اکبر فرمود: ذکرا
لله عند ما احل و حرم « یاد خدا کردن به هنگام انجام حلال و حرام »
(یعنی به یاد خدا بیفتد به سراغ حلال برود و از حرام چشم بپوشد.)[1]
2.
نماز وسیله ی شستشوی از گناهان و مغفرت و آمرزش الهی است چرا که خواه
ناخواه نماز انسان را دعوت به توبه و اصلاح گذشته می کند, لذا در حدیثی می
خوانیم: پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله و سلم ـ از یاران خود سؤال کرد: لو
کان علی باب دار الحد کم نهر و اغتسل فی کل یوم منه خمس مرات اکان یبقی فی
جسه من الدرن شیء؟ قلت لا, قال: فان مثل الصلاه کمثل النهر الجاری کلما صلی
کفرت ما بینهما من الذنوب: « اگر بر در خانه یکی از شما نهری از آب صاف و
پاکیزه باشد و در هر روز پپنج بار خود را در آن شستشو دهد, آیا چیزی از
آلودگی و کثافت در بدن او می ماند؟».
در پاسخ عرض کردند: نه, فرمود: «
نماز درست همانند این آب جاری است, هر زمان که انسان نمازی می خواند
گناهانی که در میان دو نماز انجام شده است از میان می رود»[2]
و به این
ترتیب جراحاتی که بر روح و جان انسان از گناه می نشیند, با مرهم نماز
التیام می یابد و زنگارهائی که بر قلب می نشیند زدوده می شود.
3. نماز
سدی در برابر گناهان آینده است, چرا که روح ایمان را در انسان تقویت می
کند, و نهال تقوی را در دل پرورش می دهد, و می دانیم « ایمان » و « تقوی »
نیرومند ترین سد دربرابر گناهان است, و این همان چیزی است که در آیه ی فوق
به عنوان نهی از فحشاء و منکر بیان شده است , و همان است که در احادیث
متعددی می خوانیم : افراد گناهکاری بودند که شرح حال آنها را برای پیشوایان
اسلام بیان کردند فرمودند: غم مخورید, نماز آنها را اصلاح می کند و کرد.
ادامه مطلب ...
1. نماز جماعت؛ اولین تشکل اجتماعی اسلام
اولین حکم شرعی که از سوی خداوند بر پیامبر و مسلمین تشریع گردید، نماز بود و اولین نماز تاریخ اسلام با حضور سه نفر در روز دوم بعثت، به جماعت برگزار شد. به این ترتیب پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و حضرت خدیجه(س)، نخستین تشکل اجتماعی اسلام را حول محور عبودیت و نماز، شکل دادند.
اینکه اولین بروز و ظهور عملی اسلام، نماز جماعت قرار داده شده است حکایت از اهتمام فوق العاده اسلام به اتحاد و یکپارچگی و انسجام مسلمین برای اقامه کلمه توحید و نفی تمام مظاهر کفر و شرک و نفاق حکایت می کند؛ زیرا نماز جماعت هم شامل اقرار همگانی به توحید است و با شرط قصد قربت در آن اخلاص در توحید محقق می شود، هم نفی و مبارزه عملی با کفر و شرک است و با صیغه متکلم مع الغیر در «إیّاک نعبُد و ایّاک نستعین ...» این حقیقت متجلی می شود و هم نفی نفاق است چرا که مهم ترین ریشه و روش منافق، دوری از اجتماع اهل ایمان و برهم زدن وحدت و انسجام است که التزام به جماعت در پنج وقتِ نماز این روحیه را در هم می شکند.
اصل تشریع نمازهای یومیه به جماعت بوده و نماز فرادی، رخصت است لذا برخی فرقه های اسلام - حنابله - جماعت را در نمازهای یومیه واجب می دانند و سایر فرقه ها، مستحب مؤکد. از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمودند: «مَن سَمِعَ النّدآءَ فارِغاً صحیحاً فلَم یُجِب فلاصلاةَ له»
ادامه مطلب ...